środa, 18 marca 2015

Probiotyki

Postanowiłam napisać o probiotykach, ponieważ ostatnio musiałam się z nimi bliżej zaprzyjaźnić. I wiecie co? To świetni przyjaciele i bardzo pomocni :) Powinien ich mieć każdy i mam nadzieję, że zaczniecie doceniać mikroorganizmy. Tak, nie wszystkie bakterie są złe. Już wyjaśniam czym w ogóle są probiotyki.

Probiotyki są to żywe mikroorganizmy, które konsumowane przez ludzi lub zwierzęta wywierają korzystny efekt na zdrowie poprzez ilościowy i jakościowy wpływ na mikroflorę jelitową i/lub modyfikację układu immunologicznego. Co ważne, probiotyki powinny zachowywać żywotność i aktywność w przewodzie pokarmowym.

beginwithinnutrition.com



Jeśli ktoś jest zainteresowany jakie konkretnie mikroorganizmy są uznawane za probiotyki to informuję, iż szczepy probiotyczne głównie reprezentowane są przez Lactobacillus i Bifidobacterium.

W licznych badaniach naukowych wykazano, że szczepy probiotyczne przywracają naturalny i właściwie funkcjonujący zespół mikroorganizmów jelitowych. Dlatego szczególnie powinny pamiętać o nich osoby po antybiotykoterapii. 

Probiotyki ponadto:
- mogą przeciwdziałać aktywności patogennej mikroflory w jelitach (m.in. z: Clostridium perfringens, Campylobacter jejuni),
- wspomagają procesy trawienne (łagodzą i zmniejszają biegunki, przeciwdziałają zaparciom),
- leczą kandydozę oraz próchnicę zębów,
- przeciwdziałają osteoporozie,
 - działają profilaktycznie w zapaleniach układu moczowo-płciowego,
- zmniejszają rozwój komórek nowotworowych (łagodzą zmiany nowotworowe powstałe w jelicie grubym),
- wpływają pozytywnie w leczeniu alergii pokarmowych,
- zwiększają wydajność układu immunologicznego,
- sprzyjają lepszemu wchłanianiu składników mineralnych i witamin,
- produkują witaminy z grupy B, niacynę, kwas foliowy,
- wytwarzają enzymy – esterazy i lipazy, oraz koenzym A, Q, NAD i NADP.
Z innych ważnych produktów metabolizmu można wymienić substancje antybiotyczne, takie jak: acidofilina, bacytracyna, laktacyna, związki antykancerogenne i immunosupresyjne.

W probiotykach widzi się możliwości korzystnego oddziaływania w takich schorzeniach, jak: cukrzyca, choroby serca, nowotwory, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, czy nawet zakażenia HIV. Istnieje również możliwość zwalczania bakterii Helicobacter pylori, odpowiedzialnej za chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy przez probiotyki.
Jednak, aby probiotyki faktycznie korzystnie wpłynęły na nasz organizm zaleca się ich konsumpcję przez dłuższy czas, aby liczba pozytywnej mikroflory utrzymywała się stale na wysokim poziomie.

therealfoodguide.com
Flora bakteryjna naszych jelit jest bardziej istotna niż mogłoby się wydawać. Wciąż poświęca się jej zbyt mało uwagi, a to właśnie tutaj zaczynają się choroby. Zachwiana mikroflora bakteryjna w jelitach przekłada się na zwiększoną podatność na infekcje bakteryjne, wirusowe i grzybicze, które nieleczone potrafią zainicjować chorobę. Skład mikroflory jelitowej zależy głównie od rodzaju i składu spożywanego pokarmu oraz tego ile mamy lat. Na jej skład wpływają również m. in. przebyte infekcje, stosowana antybiotykoterapia, pH treści jelit, metabolity bakteryjne, stan jelit (w tym także przebyte choroby układu pokarmowego), a nawet miejsce zamieszkania i styl życia. Negatywnie na skład mikroflory wpływa przesadna higiena w wieku niemowlęcym, stres, antybiotykoterapia, radioterapia i leczenie chemioterapeutykami.

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele produktów farmaceutycznych, występujących w postaci tabletek, kapsułek i saszetek, zawierających liofilizowaną biomasę bakterii probiotycznych. I uwaga! Jeśli chcecie zakupić dobry probiotyk to zwracajcie uwagę na to ile zawiera bakterii - jest to bardzo istotne. Stężenie bakterii w takich produktach wynosi od kilku milionów do kilku miliardów na dawkę. Również im więcej szczepów bakterii zawiera tym lepiej. Należy także zwrócić uwagę na obecność bakteryjnej pożywki, np. fruktooligosacharydów. Probiotyki najlepiej przechowywać w lodówce. Niestety, ale dobry probiotyk zazwyczaj jest dość drogi. Jednak warto inwestować w swoje zdrowie.

Naturalne probiotyki? Oczywiście!

Występują przede wszystkim w sfermentowanych produktach mlecznych, kiszonych warzywach 
i owocach, fermentowanych kiełbasach, ciastach na zakwasie, piwie, winie. Nadają produktom specyficzny smak i zapach, a także chronią je przed rozwojem szkodliwych mikroorganizmów. Aktywność biochemiczna probiotyków (będących naturalnym składnikiem żywności lub też dodawanych jako kultury startowe) wpływa na cechy odżywcze, dietetyczne i organoleptyczne produktu. Dzieje się to dzięki obniżeniu zawartości laktozy, zwiększeniu przyswajalności białek, wzrostem zawartości wolnych aminokwasów, niektórych witamin z grupy B oraz przyswajalności wielu pierwiastków (między innymi wapnia). Probiotyki łagodzą objawy nietolerancji laktozy.
Ponadto fermentacja korzystnie wpływa na zmniejszenie zawartości substancji antyodżywczych np. fitynianów. 

babble.com
Mleczne napoje fermentowane to m.in.: kefir, kwaśne mleko, maślanka, jogurt, mleko acidofilne, w których głównie występują bakterie z rodziny Lactobacillaceae i Bifidobacteriaceae. Jeśli w takie produkty zaopatrujecie się w sklepie to pamiętajcie o czytaniu etykiet. Zdecydowanie zapomnijcie osmakowych mlecznych napojach fermentowanych! Omijajcie je szerokim łukiem. Kupujcie tylko te naturalne (ale też sprawdzajcie skład). Nie wszystkie szeroko reklamowane produkty rzeczywiście są takie zdrowe.


 Podsumowując, probiotyki mogą być stosowane w leczeniu i zapobieganiu m. in.:
- ostrych biegunek, biegunek podróżnych, biegunek poantybiotykowych, biegunek u chorych na AIDS,
- przewlekłych zaparć,
- przewlekłych zapaleń jelit,
- zespołu jelita drażliwego,
- alergii pokarmowych,
 - karcynogenezie,
- zapalenia żołądka wywołanego przez Helicobacter pylori,
 - encefalopatii wątrobowej,
- próchnicy zębów,
- reumatoidalnego zapalenia stawów.

 Aby stworzyć pozytywne środowisko dla probiotyków, można organizmowi dostarczać substancji, jakimi są prebiotyki, które wspomagają rozwój pożytecznej mikroflory. O nich już niedługo na blogu!


4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy post :) W niedalekiej przeszłości również miałam styczność z probiotykami po przebytej chorobie...ale moje informacje na ten temat zostały dzięki Tobie znacznie poszerzone :) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem po antybiotyko terapii. Muszę po nie sięgnąć :)!

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękujemy za wszystkie komentarze, te pozytywne i te mniej :)

Prosimy o nie zostawianie komentarzy mających na celu promowanie swoich stron i blogów, będziemy je usuwać.