czwartek, 26 września 2013

Ostrężyna, ożyna, jeżyna, malina




Chociaż przyszła już jesień i sezon na jeżyny i maliny już przeminął, temat ten jest nadal aktualny, bo na pewno zrobiliście przetwory z tych owoców - przynajmniej mam taka nadzieję!
Owoce te stanowią bogactwo witamin i minerałów, które doskonale wpływają na nasze zdrowie. Dlatego warto je jeść i robić z nich przetwory na zimę. Mam nadzieję, że w swoich spiżarniach macie już dżemy albo nalewki z malin i jeżyn.

poniedziałek, 23 września 2013

mrożona herbata - do kupienia?


 Herbata mrożona jest popularnym napojem, który często jest mylony ze sprzedawanymi w sklepach napojami herbacianymi, których smak, co prawda zbliżony jest do herbaty, ale za sprawą sztucznych dodatków. Zawierają one bowiem tylko do 0,2% ekstraktu z herbaty, a przy tym aromaty, regulatory kwasowości, przeciwutleniacze, cukier i substancje słodzące. Dlatego, nie po raz pierwszy i pewnie nie ostatni, zachęcam do sporządzenia samemu w domu odpowiednika - chociaż to słowo nie jest odpowiednie - prawdziwej mrożonej herbaty! 

Aha, i przy okazji zachęcam do czytania etykiet ;-)

środa, 4 września 2013

Czarna porzeczka jako superowoc!


Chociaż sezon na porzeczki się już skończył chciałam zapoznać Was bliżej z tym superowocem :) 
Porzeczka czarna (Ribes nigrum L.) nie jest lubiana przez wszystkich. Uważam, że ten, co ich nie je, traci wiele. Owoce czarnej porzeczki są "bombą" witaminową. Szczególnie witaminy C - zawierają jej średnio 180 mg/100 g owoców. Tylko acerola, dzika róża i rokitnik są bogatszym źródłem tej witaminy. Bardzo ważne jest, że owoc ten zawiera także rutynę, która spowalnia utlenianie witaminy C, przez co przedłuża jej działanie.